TÁJÉKOZTATÁS
Tisztelt Ügyfeleink!
Tájékoztatjuk Önöket, hogy az Ukrajnából érkező menedékeskénti elismerés iránti kérelem benyújtása és humanitárius tartózkodási engedély, illetve ideiglenes tartózkodásra jogosító igazolás kiállítása céljából megjelenő ügyfelek fogadására 2022. május 11-től az ügyfélfogadást az alábbiak szerint biztosítjuk.
Ügyfélfogadás helyszíne: 1108 Budapest, Harmat utca 131.
Ügyfélfogadás ideje: hétfőtől péntekig 8:00-tól 16:00 óráig
Ügytípusok:
Kizárólag Ukrajnából érkezők ideiglenes védelem (menedékeskénti elismerés) iránti kérelmeinek benyújtása
• Menedékes kérelmezők és menedékes jogállásúak szálláshelyváltozásának, vagy egyéb adatváltozásának bejelentése
• Menedékes kérelmezők és menedékes jogállásúak számára humanitárius célból kiállított tartózkodási engedély kiállítása
• Ukrajna felől érkező nem ukrán harmadik országbeli állampolgárok ideiglenes tartózkodásra jogosító igazolással való ellátása
Ügyfélkör: Budapest főváros, valamint Pest megyében szálláshellyel rendelkező külföldiek
Megközelítés:
• Örs Vezér tértől és a Kőbánya-Kispest metróállomástól a 85-ös és/vagy a 85E busszal lehet megközelíteni és a Tavas utcai megállónál leszállva 2-3 perc gyaloglással elérhető
• Kőbánya-Kispest metróállomástól a 68-as busszal a Sportliget megállónál leszállva 1 perc gyaloglással elérhető.
• A Kőbánya alsó vasútállomástól a 185-ös busszal megközelíthető a Sportliget megállónál leszállva 1 perc gyaloglással elérhető.
Tájékoztatjuk továbbá Önöket, hogy a 1108 Budapest, Harmat utca 131. szám alatti ügyfélszolgálati irodánkban ezen időponttól kizárólag a fenti ügyfélkör fogadása történik. Egyéb típusú ügyek intézése a 1135 Budapest, Szegedi út 35-37. szám, illetve 1117 Budapest, Budafoki út 60. szám alatti ügyfélszolgálati irodáinkban lehetséges.
Megértésüket és együttműködésüket köszönjük!
Budapest, 2022. május 11.
Budapesti és Pest Megyei Regionális Igazgatóság
Tájékoztató menedékeskénti kérelem benyújtásáról és az elektronikus adatrögzítési felület használatáról
Menedékeskénti elismerés iránti kérelmet a menekültügyi hatóság előtt személyesen megjelenve lehet előterjeszteni. A menekültügyi hatóság rögzíti a kérelmező alapvető személyes adatait (pl. név, születési dátum, állampolgárság, stb.), valamint arcképét és - 14. életévét betöltött személy esetén - ujjnyomatát. A menekültügyi hatóság a menedékeskénti elismerését kérő személyazonosságát ellenőrzi, erre elsősorban különböző dokumentumok révén kerül sor, pl. útlevél, személyi igazolvány, jogosítvány, születési anyakönyvi kivonat, stb.
Tekintettel arra, hogy a menekültügyi hatóságnak a menedékeskénti elismerését kérő személyazonosságát ellenőriznie kell, valamint rögzítenie kell arcképét és ujjnyomatát, a személyes megjelenéstől eltekinteni nem lehet.
Ugyanakkor a kérelmezési folyamat meggyorsítására a menekültügyi hatóság lehetővé teszi a menedékeskénti elismerésüket kérők számára, hogy adataikat előzetesen megküldjék a menekültügyi hatóság részére. Erre az alábbi felületen van lehetőség.
Fontos, hogy az adatok elektronikus rögzítése még nem minősül kérelem benyújtásának, az elektronikus adatrögzítést követően is meg kell jelenni személyesen a menekültügyi hatóság előtt!
Az elektronikus adatrögzítés kapcsán felmerülő legfontosabb kérdések:
1) Kik használhatják az elektronikus adatrögzítési felületet?
Az elektronikus adatfeltöltő felület használatára tehát csak annak van lehetősége, aki Ukrajnából 2022. február 24-e után menekült el
- ukrán állampolgár vagy
- korábban Ukrajnában hontalanként (nincs semmilyen állampolgársága), vagy menekültként (más állam polgára, de Ukrajna menekültként ismerte el) élt, illetve
- ukrán állampolgár, vagy hontalan vagy menekült harmadik országbeli családtagjai (házastárs, igazolt élettárs, 18 év alatti gyermekek, olyan rokon, akit a fentiek tartottak el, pl. idős szülő, beteg testvér)
szintén van lehetőségük menedékeskénti elismerés iránti kérelmet benyújtani, de ezt csak személyesen a menekültügyi hatóság előtt teheti meg.
Vagyis azon ukrán állampolgárok, akik 2022. február 24-ét megelőzően léptek be az országba, menedékeskénti elismerésüket elektronikusan nem tudják kérni, de lehetőségük van magyarországi tartózkodásukat egyéb módon rendezni. Ennek érdekében kérjük keressék fel az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság szálláshely szerint illetékes regionális igazgatóságát.
2) Akkor a kérelmemet most be tudom nyújtani elektronikusan?
Nem, a kérelem nem minősül benyújtottnak, akkor ha valaki az elektronikus felületet kitölti. Továbbra is meg kell jelenni személyesen, amikor is az elektronikus felülten megadott adatok ellenőrzésre kerülnek, illetve a menekültügyi hatóság rögzíti a fényképet és ujjnyomatot.
Fontos, hogy a menedékeskénti elismerését kérő jogosultságai csak azt követően illetik meg az érintettet, hogy kérelmét a menekültügyi hatóság előtt személyesen benyújtotta.
3) Ha személyesen is meg kell jelennem, akkor mi értelme van az elektronikus adatfeltöltésnek?
Az adatok előzetes rögzítésével lecsökken az ügyintézési idő, vagyis kevesebbet kell várakozni és gyorsabban lehet ügyet intézni.
Emellett a menekültügyi hatóság a regisztráció során megadott e-mail címen tájékoztatni tudja lényeges körülményekről, pl. hiánypótlásról.
4) Mi történik az után, hogy az adataimat feltöltöttem az elektronikus felületre?
A menedékeskénti elismeréshez személyesen is meg kell jelenni. A kérelem személyes benyújtásakor az előzetesen megküldött adatokat a menekültügyi hatóság ellenőrzi, fényképet készít a kérelmezőről és rögzíti az ujjnyomatát. A személyes megjelenés során rögzített biometrikus adatok (arckép és ujjnyomat) szintén a menekültügyi nyilvántartásba kerülnek rögzítésre.
Ha valaki az elektronikus adatfeltöltő felületen rögzíti adatait, de később úgy dönt, hogy mégsem szeretne menedékeskénti elismerés iránti kérelmet előterjeszteni, akkor további teendője nincs. A menekültügyi hatóság a feltöltött adatokat 2023. december 31-ig tárolja, majd törli. Az adatok korábbi törlésére is lehetőség van az általános adatkezelési tájékoztatóban leírtak szerint.
5) Hova és mikor kell mennem a kérelem személyes előterjesztéséhez?
Kérelmet az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság szálláshely szerint illetékes regionális igazgatóságának ügyfélszolgálatán, ügyfélfogadási időben lehet benyújtani, erről az alábbi linken talál tájékoztatást: Link Fontos, hogy a kérelmet azon regionális igazgatóságnál kell benyújtani, ahol a menedékeskénti elismerését kérő szálláshelye van.
Felhívjuk a figyelmet, hogy Budapesten menedékeskénti elismerésre irányuló kérelem benyújtására a Főigazgatóság Harmat utcai ügyfélszolgálatán van lehetőség.
Amennyiben nagyobb csoport (10 főnél több) menedékkérő megjelenése várható, javasoljuk az előzetes kapcsolatfelvételt az érintett regionális igazgatósággal a hosszas várakozás megelőzése érdekében.
6) Mit kell magammal vinni a kérelem személyes benyújtásához?
A személyes megjelenés alkalmával fontos, hogy az ügyfelek az ügyintézéshez hozzák magukkal a kitöltött adatlapot (link), valamint útlevelüket/egyéb rendelkezésre álló személyes okmányaikat (útlevél hiányában személyazonosító igazolvány, születési anyakönyvi kivonat, stb.). Családok esetében lényeges továbbá, hogy a családtagok egyszerre jelenjenek meg ügyintézésre.
7) Mi történik az után, hogy a kérelmemet beadtam?
A menekültügyi hatóság a kérelmet az általános szabályok szerint vizsgálja meg és bírálja el, az eljárás lefolytatása kapcsán az előzetes adatrögzítés nem eredményez semmilyen eltérést.
8) Mindenféle eljáráshoz fel lehet tölteni adatokat?
Nem. Az elektronikus adatfeltöltő felület csak az orosz-ukrán konfliktus miatt tömegesen Magyarországra menekülők nagy számára tekintettel került kifejlesztésre és csak a menedékeskénti elismerésre irányuló kérelemmel összefüggésben kerülhet sor adatfeltöltésre.
Elektronikus kérelem benyújtó mobil applikáció letöltése: http://ukran2022.oif.gov.hu/docs/common/Menedekes-1.0-release.apk
ukran_qr
Online kérelem benyújtása számítógépről: https://enterhungary.gov.hu (Enter Hungary)
ukran_eh_qr